Sun, Sep 8, 2024 4:50 AM

خاطرات یک کارآموز راهنمای دریانوردی که دل به دریا زده...

1 month ago

به مناسبت روز جهانی دریانورد بخوانید؛

 
خاطرات جذاب یک کارآموز دریانوردی که دل به دریا زده است 
 
به گزارش روابط عمومی شرکت هدایت کشتی خلیج فارس؛ به مناسبت روز جهانی دریانورد، علی عنانی، کارآموز عرشه به مرور خاطرات و ظرفیت‌های نهان و صد البته شیرین وسخت حرفه دریانوردی پرداخته؛ آنچه در ادامه میخوانید بخشی از این خاطرات است:
سلام و درود خدمت تمامی خوانندگان این مقاله، علی الخصوص دریانوردان دریا دل. من علی عنانی، کارآموز عرشه، قصد دارم تجربیات خود را در طول هفت ماه کار بر روی یکی از تانکرهای نفتی با شما درمیان بگذارم.
 
دریانوردی شغلی بسیار خاص، سخت، و صد البته مهم و حیاتی است که تنها افرادی خاص با صبر و اراده ای فولادین از پس آن برمی آیند. واقعگرایانه بخواهیم به این شغل نگاه کنیم به سادگی میتوان دریافت که هدف اصلی از انتخاب این شغل صرفا کسب درآمد است. درآمدی که در مقابل فدا کردن بسیاری از غیرقابل جایگزین ترین دارایی های خود همانند عمر و جوانی بدست می آید.  
 
در این فرض کنید از سفری طولانی برگشته‌اید و در انتظار درآغوش کشیدن کودک خود هستید ولی در لحظه دیدار او از شما دوری میکند و آغوش شما را پس میزند. حال عجیبی به پدر دست میدهد. تکه ای از خود دریانورد که او را نمیشناسد. پدیده کاملا عادی برای دریانوردان که اجتناب ناپذیر است. این فقط نوک کوه یخ سختی های دریانوردی است و بسیاری از آنها دیده نمیشوند و باید بیشتر به آنها پرداخته شود.
در این مقاله سعی می شود که اتفاقات روزمره کشتی در طول مسیر رفت و برگشت توضیح داده شود.
پروویژن
سفارش تدارکات و اغذیه کاری بسیار مهم وحساس است که کاپتان به همراه سرآشپز کشتی انجام میدهد. در این سفر، کاپتان برای دو ماه آذوقه سفارش داد تا در صورت طولانی شدن سفر به مشکل برنخوریم.سپس تمام موارد سفارش داده شده توسط چند قایق برای کشتی فرستاده شدند. تمامی این موارد از انواع گوشت و مرغ گرفته تا تنقلات مختلف با توجه به برنامه سرآشپز انتخاب و سفارش داده میشود.
جاسک
بعد از حرکت از خارگ و عبور از تنگه هرمز، در نزدیکی جاسک توقف کوتاهی داشتیم تا عملیات غواصی و بررسی بدنه و زیر کشتی به منظور اطمینان از عدم وجود هرگونه مواد انفجاری بر سطح بدنه انجام شود. سپس یک تیم سه نفره نظامی و تفنگداران به منظور محافظت از کشتی در حین عبور از منطقه پرخطر (High Risk Area) یا همون منطقه دزدان دریایی سوار کشتی شدند.
این تیم پس از خروج ازHRU در سریلانکا-گاله پیاده میشوند و به یک کشتی دیگر برای محافظت در مسیر برگشت به ایران ملحق می شوند.
مالاکا
پس از سریلانکا وارد خلیج بنگال میشویم و یک مسیر مستقیم تا تنگه مالاکا را طی می کنیم.
تنگه مالاکا نه تنها از نظر منابع دریایی غنی است، بلکه یکی از قدیمی ترین و شلوغ ترین خطوط کشتیرانی در جهان است. آنها به عنوان مجرای اصلی برای جابجایی کالا و حمل و نقل انسان بین منطقه هند و اروپایی و بقیه آسیا و استرالیا عمل می کنند. آنها کوتاه ترین مسیر دریایی شرق به غرب در مقایسه با ماکاسار اندونزی هستند.
عبور از این تنگه در حالتی که کشتی بار دارد و یا اصطلاحا Loaded است تقریبا یک روز و نصفی طول می کشد و در این حالت یک راهنما (Pilot) به کشتی برای کمک به هدایت کشتی در تنگه مالاکا ملحق می شود.
این راهنما پس از عبور از مالاکا از کشتی پیاده میشود.
انتقال کشتی به کشتی (STS)
هنگامی که دستورالعمل برای تخلیه و تحویل بار به کشتی اعلام می شود پرسنل کشتی خود را برای مراحل بعدی آماده می کنند. این دستور العمل به کشتی مادر (کشتی که محموله دارد و قرار است تخلیه کند) و کشتی دختر ( کشتی که قرار است محموله را دریافت کند) ابلاغ می شود. این ابلاغیه شامل تمامی اطلاعات ضروری برای STS می باشد.
در ابتدا به نفرات موتورخانه اطلاع داده می شود که کشتی قرار است به موقعیت شروع STS برود و نفرات عرشه هم در قالب دو تیم جلو و عقب کشتی مستقر می شوند. پس از نزدیک شدن کشتی دختر طبق دستورات شخصی با عنوان Mooring Master که مسولیت هدایت و کنترل چسبیدن دو کشتی و اتصال طناب ها را دارد، دو کشتی به هم متصل می شوند.
پس از چسبیدن دو کشتی، لوله های انتقال محموله به Manifold های دو کشتی وصل می شوند. Manifold قسمتی از لوله های کشتی می باشد که در وسط و دو طرف چپ و راست کشتی قرار دارد و از طریق آن تخلیه و بارگیری انجام می شود.
تخلیه بار طبق یک برنامه که توسط افسر یک آماده شده انجام می شود. تمامی افسران کشتی در مدت عملیات تخلیه طبق این برنامه عمل میکنند تا زمانی که عملیات تخلیه به پایان برسد.
عملیات تخلیه و بارگیری تحت نظر یک ناظر (Cargo Surveyor) انجام میشود تا حد امکان از بروز هرگونه اختلاف میان دو کشتی پرهیز شود. 
پس از پایان تخلیه، یک سری مدارک از سمت دو کشتی تهیه و رد و بدل می شود و در نهایت دو کشتی از هم جدا شده و کشتی به سمت ایران باز می گردد.
شیفت (Watch)
کار بر روی کشتی معمولا به صورت Watch, Day work, و 6-on 6-off می باشد که هرکدام شرایط مختلفی دارند.
افسران کشتی معمولاه به صورت Watch کار میکنند. یعنی در شیفت های چهار ساعته مشغول به کار میشوند. هر افسر در طول روز دو شیفت چهار ساعته دارد. ساعت های واچ به صورت زیر است:
00 بامداد تا 4 صبح و 12 ظهر تا 16 بعد از ظهر.
4 صبح تا 8 صبح و 16 بعد از ظهر تا 20 شب.
8 صبح تا 12 ظهر و 20 شب تا 00 بامداد.
هر واچ مسوولیت های خاص خود را دارد. به هنگام تعویض و تحویل واچ افسران با هم تبادل اطلاعات میکنند تا برای واچ جدید آماده باشند. این کار اصطلاحا Handover نام دارد. افسر واچ قبل هنگام تحویل باید افسر واچ جدید را در جریان اتفاقات واچ قبل و کار های مهم و ضروری قرار دهد.
ملوان ها معمولا به صورت روز کار (Day Work) که از 8 صبح تا 12 ظهر و 13 ظهر تا 17 عصر میباشد مشغول به فعالیت هستند. ملوان ها درمواقع ضروری همانند عملیات تخلیه و بارگیری وارد واچ میشوند.
در صورت لزوم پرسنل کشتی به صورت شیفت های 6 ساعته به فعالیت مشغول می شوند که شامل 6 ساعت کار و 6 ساعت استراحت می باشد.
افراد کشتی در صورت لزوم فعالیت خود را بصورت اضافه کاری (Overtime) ادامه می دهند.
تفریحات کشتی
در کشتی برای پرهیز از خستگی روحی و تجدید روحیه افراد معمولا بنا به تشخیص کاپتان و مناسبت های مختلف معمولا دورهمی و جشن برگزار میشود. علاوه بر آن افراد به فعالیت های ورزشی در باشگاه و استخر کشتی میپردازند. همچنین در Smoking Room کشتی دور هم جمع می شوند و به بحث، بازی و دور همی میپردازند.
زمان صرف غذا
در کشتی برای صبحانه ساعت 7:30 الی 8:30، برای نهار 11:30 الی 12:30 و برای شام 17:30 الی 18:30 درنظر گرفته شده است. همانطور که مشخص است این ساعات با زمان استراحت و فعالیت بعضی شیفت های کاری همانند واچ 4 تا 8 تداخل دارد. به همین منظور غذای این افراد را اصطلاحا کاور کرده و سر میز این افراد قرار میدهند تا پس از شیفت و یا استراحت استفاده نمایند. در سالن های غذا خوری کشتی که دو بخش خدمه ( Crew Mess Room)و افسران (Officers’ Mess Room)را شامل می شوند، هر شخص جای مخصوص به خود را دارد و کسی جای دیگری نمی نشیند. 
تجربیات شخصی
در طول این سفر به عنوان کار آموز به موارد مختلفی همچون فعالیت های مربوط به افسران و دیگر پرسنل کشتی پرداختم و تجربه کردم. در این مدت در واچ 4 تا 8 مشغول به فعالیت بودم. واچ 4 تا 8 علاوه بر کار های عادی، وظیفه نگهداری و مرتب کردن پل فرماندهی کشتی را برعهده دارد. معمولا صبح بعد از تحویل واچ و صرف صبحانه به همراه افسر واچ خود به فعالیت های مختلفی همچون بررسی، نگهداری و تعمیر لوازم و بخش های مربوط به اطفا حریق کشتی می پرداختیم. البته فعالیت های دیگه ای همچون رنگ آمیزی، آمارگیری از انبار آذوقه، و دیگر فعالیت ها تحت نظر افسر یکم و سرملوان پرداختم. 
کشتی ما چون از داک برگشته بود، رنگ آمیزی شده بود و تقریبا اکثر علامت ها و نامگذاری های بخش های مختلف عرشه از بین رفته بودند. به همین علت به دستور افسر یکم کشتی، به همراه یک کارآموز دیگر مشغول به آماده کردن شابلون (Stencil) برای علامتگذاری ها روی قسمت های مختلف عرشه مشغول بودیم. بعضی اوقات بنا به دستور افسر واچ که مسوولیت FFA را بر عهده داشت به سراغ مواردی همچون کپسول های اطفا حریق، مانیتورگان ها و دیگر تجهیزات اطفاء جهت تعمیرات و نگهداری میرفتیم.
هنگام ورود به مالاکا، به علت پر بودن کشتی علاوه بر افسر واچ و دیده بان، پایلوت، یک دیده بان دیگر و کاپیتان و یا افسر یکم کشتی حضور داشتند و در شیفت های مختلف تا هنگام خروج از کانال مالاکا در پل فرماندهی حضور داشتند. اما در هنگام برگشت که کشتی بار نداشت نیازی به پایلوت نبود.
هنگام عملیات تخلیه و انتقال کشتی به کشتی افسر ها در اتاق کنترل محموله (Cargo Control Room) که اختصارا CCR مینامند حضور داشتند. واچمن ها هم روی عرشه در کنار Manifold حضور داشتند و به مرتب لوله ها و Pump Room را بررسی میکردند که نشتی وجود نداشته باشد و درصورت وجود جهت برطرف کردن آن اقدام کنند.
در این سفر، محموله در سه مرحله تخلیه و به سه کشتی مختلف تحویل داده شد که هرکدام با در نظر گرفتن تمامی مراحل از چسبیدن کشتی ها تا اندازه گیری های نهایی، هر کدام وابسته به شرایط حدودا چهار روز طول کشید.
پس از اتمام عملیات تخلیه از کشتی دختر جدا شده و به ایران بازگشتیم.
کار های کشتی هرگز تمامی ندارد و نیازمند نگهداری مداوم است. از کار هایی همچون رنگ آمیزی گرفته تا تعمیر و تعویض وَلو ها، همه نیاز مند همکاری بین افراد مختلف کشتی می باشد و بعضی اوقات می تواند طاقت فرسا باشد.
درنهایت تشکر میکنم از تمامی پرسنل کشتی هسنا که در این هفت ماه در کنارشان زندگی و کار کردم و باعث شدند این دوره کار آموزی را به سادگی طی کنم. تشکر ویژه دارم خدمت دوست و برادر عزیزم جناب علی شیبانیان که به عنوان کارآموز ارشد با راهنمایی هایش باعث شد که کلی موارد مختلف را یاد بگیرم. همچین کمال تشکر را از کاپیتان بهمن محمدیان، افسر یکم جواد روحی، افسر دوم عماد طاهرنیا، افسر سوم پدرام نیک اختر، افسر سوم علی پوریوسف و افسر سوم سید علی میرمبین که تحت آموزش ایشان بودم دارم.
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Comments
    There are no results!

You can also comment your opinion about this content: