دوشنبه, 10 آذر 1404 برابر با 01 دسامبر 2025

عبور ناوگان کانتینری از مرز ظرفیت ۳۳ میلیون TEU

2 روز پیش

 

عبور ناوگان کانتینری از مرز ظرفیت ۳۳ میلیون TEU، ناوگان کشتی‌های کانتینری جهان به نقطه عطف جدیدی رسیده است، زیرا ظرفیت ترکیبی ۶۶۴۲ کشتی کانتینری کاملاً سلولی جهان از ۳۳ میلیون TEU فراتر رفته است. این افزایش ظرفیت تا حد زیادی به دلیل گسترش مداوم خطوط کشتی‌رانی MSC و HMM ایجاد شده است.

به گزارش روابط‌عمومی هدایت کشتی‌خلیج فارس به نقل از آلفا لاینر، در پایان ماه اکتبر ۲۰۲۵ ظرفیت ناوگان خط کشتی‌رانی MSC از ۷ میلیون TEU عبور کرده و ظرفیت خط کشتی‌رانی HMM نیز از مرز یک میلیون TEU گذشته است.

براساس این گزارش، امروزه ۱۰ شرکت برتر حمل‌ونقل دریایی بیش از ۴۰۴۰ کشتی با ظرفیت کلی ۲۸.۱ میلیون TEU را اداره می‌کنند که ۶۰.۹ درصد از ناوگان جهانی و ۸۵ درصد از ظرفیت حمل‌ونقل کانتینری در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

تعداد کشتی‌های کانتینری غیرفعال—even پس از سومین هفته متوالی کاهش نرخ و ورود مداوم تناژ جدید ـ همچنان رو به کاهش است. در حال حاضر ۰.۸ درصد از ناوگان کانتینری جهان بدون فعالیت تجاری است که معادل ۸۷ کشتی با مجموع ۲۷۳٬۰۵۸ TEU است. این رقم نسبت به ۹۴ کشتی با ظرفیت ۲۹۸٬۵۳۸ TEU در دو هفته گذشته ـ زمانی که ناوگان غیرفعال به‌طور موقت به اوج ۰.۹ درصد رسیده بود ـ کاهش اندکی را نشان می‌دهد.

غیرفعال بودن کشتی‌ها تا حد زیادی ناچیز شده و رکود معمول پایان سال تأثیر حداقلی بر فعالیت کلی دارد. آخرین کاهش، عمدتاً ناشی از بازگشت دو کشتی Post-Panamax به سرویس است که تنها دو کشتی را در این بخش غیرفعال باقی می‌گذارد. همچنین تنها یک واحد مگامکس غیرفعال باقی مانده است، اگرچه به نظر می‌رسد وضعیت غیرفعال موقت آن پس از انجام کارهای اخیر در محوطه برای تبدیل و ارتقاء، اکنون به حالت عملیاتی بازگشته باشد.

نظرات
    موردی یافت نشد!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: