دوشنبه, 10 آذر 1404 برابر با 01 دسامبر 2025

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در صحن اصلی اجلاس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرد:

4 روز پیش

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه ترانزیت، حمل‌ونقل دریایی، ایمنی، آموزش و حفاظت از محیط‌زیست دریایی، آمادگی کامل دارد، گفت: از کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) که براساس اصل همکاری سازنده و مفاد ماده ۱ کنوانسیون آیمو به تعهدات خود پایبند هستند، تقدیر می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی هدایت کشتی خلیج ‎فارس به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سعید رسولی در صحن اصلی اجلاس سی و چهارم مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی، ضمن تبیین مواضع اصولی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریایی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و نیز با داشتن ناوگانی بزرگ از کشتی‌های تحت پرچم که در میان ۲۰ کشور برتر جهان قرار دارد، به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس سازمان بین‌المللی دریانوردی و از کشورهای پیشرو در حوزه حمل‌ونقل دریایی، همواره تلاش می‌کند ظرفیت‌های ملی خود را در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا بخشد.

انجام ۳۷۸ عملیات جستجو و نجات دریایی و نجات ۲۱۵۰ نفر توسط ایران در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵

وی ادامه داد: در راستای اجرای وظایف جستجو و نجات دریایی کشورهای ساحلی، جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی، مجموعا ۳۷۸ عملیات جستجو و نجات دریایی انجام داده که منجر به نجات جان ۲۱۵۰ نفر شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که یکی از کشتی‌های تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۲۵ در دریای مدیترانه، جان ۷۳ نفر را نجات داد.

باید از مداخله و اعمال هرگونه ملاحظات غیرتخصصی در حوزه دریانوردی  پرهیز شود

رسولی با بیان اینکه ایران در چارچوب کنوانسیون‌های MARPOL و SOLAS و STCW، ایمنی دریانوردی، عملیات کشتی‌رانی و حفاظت از محیط زیست دریایی را موضوعاتی بسیار مهم و تخصصی می‌داند، تصریح کرد: معتقد هستیم که باید از مداخله و اعمال هرگونه ملاحظات غیر تخصصی پرهیز شود.

وی افزود: در این راستا جمهوری اسلامی ایران از تمامی دولت‌های عضو که براساس اصل همکاری سازنده و مفاد ماده ۱ کنوانسیون آیمو به تعهدات خود پایبند هستند، تقدیر می‌کند و با توجه به اینکه هر اقدامی که موجب ایجاد محدودیت در همکاری‌ها و عملیات دریانوردی شود با مقاصد آیمو در تعارض است، لازم می‌داند موانع موجود برای اجرای کامل الزامات فنی برطرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد دریا محور یکی از اولویت‌های اصلی است، گفت: در حال حاضر مبنای توسعه جامع در ایران، ظرفیت‌های دریایی به‌ ویژه ارتقاء بنادر، توسعه خدمات دریایی، ترانزیت و رونق بخشی به نوار ساحلی کشور قرار گرفته است.

ایران می‌تواند نقش فعال‌تری در پیشبرد اهداف آیمو ایفا کند

رسولی بیان کرد: ایران با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و موقعیت ممتاز جغرافیایی و قوانین مترقی حمایت کننده از سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، آمادگی خود را برای ارتقاء و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های ترانزیت، حمل‌ونقل دریایی، ایمنی، آموزش و حفاظت از محیط‌زیست دریایی اعلام کرده و می‌تواند نقش فعال‌تری در پیشبرد اهداف و برنامه‌های آیمو، ایفا کند.

نظرات
    موردی یافت نشد!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: