Sun, May 12, 2024 3:14 AM

دچار فقر مديريتی در حوزه دريا و بنادر هستيم

5 months ago

مديرعامل شركت هدايت كشتی خليج فارس؛

دچار فقر مديريتی در حوزه دريا و بنادر هستيم

مدیرعامل هدایت کشتی با اشاره به فقر مدیریتی و عدم وجود قانون مشخص کار برای نیروهای دریایی، برخی از تغییرات تکنولوژی در حوزه دریا تا سال ۲۰۳۰  را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس وبه نقل از روزنامه اقتصاد سرآمد، حسين صاحبی، مديرعامل شركت هدايت كشتی خليج فارس، يكی از انديشه‌های مستقلی بود كه در دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی (MTS)، مسائل مهمی از جمله فقر مديريت در حوزه دريایی كشور، كمبود نيروی انسانی در بندر و دريا و مسأله مهم تربيت نسل مديران فردا را عنوان کرد.

فقر مديريت دريايی

صاحبی در این رویداد با بیان اینکه دچار فقر مديريتی در حوزه دريا و بنادر هستيم، اظهار کرد: در وضعیت فقر مدیریتی، چند گزينه بارز از جمله كمبود دانش علمی، كمبود تجربه عملی و كمبود شهامت در تصميم‌گيری وجود دارد؛ و از همه مهم‌تر وضعيت «اجتناب آرام» كه در بين مديران دولتی به وفور ديده می‌شود، باعث از دست رفتن زمان و فرصت‌ها شده تا تصميم درست در زمان مناسب رخ ندهد. با توجه به اين كه حوزه دريايی ما به شدت دولتی‌گراست، اين معضلات اثر مستقيم و مخرب بر فرايند پيشرفت و توسعه دريايی ايران دارد.

وی «آمارسازی و آماربازی» را يكي ديگر از مصائبی دانست كه از ناحيه دولتی‌ها به حوزه دریا وارد شده‌است و افزود: بازی با آمار و نشان دادن قدرت كاری خود از يك سو، تخريب مديران قبلی و متهم كردن آن‌ها به ضعف و سوءمديريت از سوی دیگر، به دلیل فقر مديريت است.

صاحبی هم‌چنین واقعه «واپس‌گرایی» را ناشی از فقر مديريت برشمرد و گفت:  واپس‌گرايی مديران به خصوص مديران دولتی باعث شده كه همواره به مقایسه رشد و پیشرفت خود با گذشته و دولت‌های قبلی بپردازند. برخی نیز سازمان خود را با رژيم گذشته مقايسه کرده و نتيجه می‌گيرند كه از مديريت بهتری برخوردار هستند. آن‌ها در اين تحليل و آماربازی‌ها تطبيق زمانی، مكانی و بودجه‌ای را نمی‌بینند و صرفاً رشد كمی را ملاک بهبود خود می‌دانند. این درحالیست که هر وقت آثار فعاليت و رشد يک مدير به دور از آماربازی در سطح خرد و كلان مشخص باشد و دیگران آن را حس کنند، فقر مديريت جای خود را به ثروت و غنای مديريت خواهد داد. 

مدیرعامل شرکت هدایت کشتی ضمن اشاره به عدم وجود یک قانون مشخص کار برای نیروی دریایی شناورهای زیر ۵۰۰ تن، خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش زیادی از وقت ما درگیر مسائل پرسنلی شده که ربطی به تحریم‌ها ندارد. هیچ کس حقوق قانونی خود را نمی‌داند و با وجود پرداخت مبالغ زیاد، نیروی کار با نارضایتی روی شناور‌ها حاضر می‌شوند.

نگاه به آينده

صاحبی ضمن بیان اینکه با فكر حفظ وضع موجود در غم امروز گير كرده‌ایم، افزود: مدیران ما علاقه‌ای به مباحث رو به‌ جلو و مسائل آينده نداشته و با تمایل به حفظ كرسی رياست، به ضرب و زور بودجه بيشتر به پيش‌روی نسبت به مديران گذشته می‌پردازند. با نداشتن برنامه مشخص پژوهشی آينده‌نگر برای هماهنگی با تغييرات بزرگ دنيا، در آينده بيشتر از امروز پس‌رفت کرده و مسائل امروز ما در فردا معضل، بحران و فاجعه تغییرات در تکنولوژی هدایت کشتی‌ها تا سال ۲۰۳۰

وی در ادامه، برخی از پیش‌بینی‌های انجام شده طی تحقیقات جهانی در حوزه فناوری دریا تا سال ۲۰۳۰ را برشمرد و گفت: تا سال ۲۰۳۰ سازه‌های فراساحلی ۲ ‌برابر خواهد شد؛ این درحالیست که علی‌رغم رشد خوب ما در حوزه سازه‌های دریایی در دهه ۷۰، طی ۱۰ سال گذشته افت کردیم.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، با ۱۰۰ برابر شدن توربین‌های بادی، یک رونق شدید در زمینه استفاده از نیروی برق توربین‌های بادی در دریا شکل می‌گیرد که به دنبال آن، زمینه کار نیروی جوان ما نیز در این حوزه ایجاد خواهد شد؛ اما متأسفه هیچ اقدامی در این زمینه نشده است. هم‌چنین ۵۰ درصد نفت مورد استفاده در دنیا از سازه های فراساحلی استخراج خواهد شد و ۵۰ درصد مردم دنیا در مناطق ساحلی زندگی خواهند کرد. این در حالیست که در سال‌های پس از انقلاب و جنگ تحمیلی، خرمشهر و آبادان علی‌رغم تأمین بیشترین ثروت کشور، جزو نقاط محروم ایران هستند.

صاحبی ضمن اشاره به اینکه در مورد شیلات ما اتفاق خاصی رخ نداده‌است، گفت: افزایش ۳۰ درصدی اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها، افزایش ۲۵ درصدی دی‌اکسید‌کربن در اقیانوس‌ها و تأمین ۱۶ درصد پروتیین جهان توسط صید ماهی، استفاده بیشتر از اقیانوس‌ها در ساخت دارو، استفاده از مواد پیشرفته و تولید انرژی از منابع غیرفسیلی، از دیگر پیش‌بینی‌ها در حوزه دریا است.

وی ادامه داد: تا سال ۲۰۳۰ حوزه سنسورهای دیجیتالی در کشتیرانی و کشتی سازی، باعث کنترل از راه دور کشتی‌ها و هدایت و مدیریت آن ها از ساحل خواهد شد و شاهد افزایش ساید کشتی‌ها خواهیم بود. هم‌چنین تأمین نیروی محرکه کشتی‌ها از سلول‌های نوری و خورشیدی، می‌تواند زمینه کاری برای جوانان باشد. استفاده از سولار و نیروی باد برای نیروی محرکه کشتی‌ها نیز از جمله اتفاقات بزرگی است که باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای امروزه می‌شود. اگر ما نیز هم نوا با این اتفاقات نباشیم توانایی تبادل و معاشرت اقتصادی با دنیا را از دست خواهیم داد.

کمبود نیروی انسانی در بندر و دریا

مدیرعامل شرکت هدایت کشتی، فقر نیروی منابع انسانی در حوزه دریایی را از بزرگ‌ترین چالش‌های هدایت کشتی دانست و خاطرنشان کرد: کمبود ۴۶۰۰ نیروی دریایی برای شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن، آمار بالایی است که دلیل آن، ناتوانی ما در جذب جوانان و نخبگان به دریا است. اکنون دچار فقر مدیریتی چه در حوزه دریا و چه در بنادر هستیم و نسل مدیریت کنونی هیچ جایگزینی ندارد. یکی از رسالت‌های تک تک ما، فراهم سازی زمینه بورسیه تحصیلی برای علاقه‌مندان است تا با تأمین آینده کاری آن‌ها، به کشور بازگشته و خدمت کنند.

Comments
    There are no results!

You can also comment your opinion about this content: