9 hours ago
به گزارش روابطعمومی هدایت کشتی خلیجفارس به نقل از بلومبرگ دریایی؛ این کشتی که قرار است در مارس ۲۰۲۶ تحویل داده شود، بهگونهای طراحی شده است که ایمنی را افزایش داده و عملیات درون کشتی را سادهسازی کند.
براساس این گزارش، آزمایشهایی در طول سفرهای تجاری واقعی انجام خواهد شد تا اثربخشی فناوریهای جدید نصبشده در کشتی تأیید شود.
این کشتی تحت نظارت خدمه فعالیت خواهد کرد، اما سیستم ناوبری جدیدی که قرار است در آن نصب شود، بهطور خودکار از برخورد و به گل نشستن کشتی جلوگیری کرده و از ناوبری ایمن پشتیبانی میکند. این سیستم خودکار به جمعآوری اطلاعات، تجزیهوتحلیل موقعیت و برنامهریزی برای جلوگیری از برخورد کمک خواهد کرد. به گفته مسئولان NYK، این فناوری باید حجم کار ناوبر را کاهش داده و سطح ایمنی را افزایش دهد. این کشتی با طول ۱۹۹.۹۵ متر همچنین دارای نقاط دسترسی Wi-Fi در سراسر کشتی خواهد بود تا محیط ارتباطی روی کشتی بهبود یابد.
سیستمهای نصبشده در این کشتی شامل تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی، تحلیل خودکار اهداف راداری برای جمعآوری اطلاعات پیرامونی، تحلیل موقعیت، تجسم خطرات برخورد، تدوین برنامههای فرار از موقعیتهای خطرناک و انجام هدایت خودکار است.
در پایان این گزارش آمده است که برای کاهش خطرات ناشی از مسائلی مانند غلتیدن شدید، که ممکن است منجر به جابهجایی بار شود، کشتی به سیستمی موسوم به «سیستم کاهش حرکت بزرگ» مجهز خواهد شد. این سیستم با استفاده از شرایط فعلی کشتی و دادههای موج راداری بهصورت لحظهای، حرکت کشتی را شبیهسازی میکند و سپس مسیر و سرعت بهینه را به اپراتور توصیه میکند تا امکان غلتیدن کشتی در آب به حداقل برسد.